dinsdag 24-04-2018
.: Volleybaltraining » Trainen en coachen » Kempentraining  :.
 
 Kempentraining Minimaliseren
 
Nick heeft de Kempentraining gedurende zeven seizoenen, 2009-2015 en 2016-2017, verzorgd. 
 
Reacties van aantal spelers/speelsters die hebben deelgenomen aan de Kempentraining seizoen 2010-2011:
 

”Ik vond het heel leuk en leerzaam. Vooral bovenhands gaat beter. De training duurt lang genoeg. Ik heb veel geleerd. Dank je wel!”

“Ik vond het heel leuk en leerzaam. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd. Het was zwaar genoeg. Ja, alleen 1x per week mag ook wel. Tijdsduur van 1,5 uur is prima. Ik heb geen tips.”

“Ik vond het leuke trainingen. En ook anders dan normale trainingen. Het is ook leerzaam, want je leert elke training iets anders. De trainingen mochten soms wel iets zwaarder, en 1x per twee weken is vaak genoeg. Ik heb verder geen tips. Bedankt!”

“Ik vond het heel leuk en heb veel geleerd. De trainingen waren zwaar genoeg. 1x in de twee weken is goed en om 10.00 uur vind ik fijn. En ik vond het super en volgend jaar die ik ook nog mee.”

“Ik heb erg genoten van de Kempentrainingen. Leuke variërende oefeningen, goede techniek en leuke spelvormen. Heel erg bedankt en hopelijk tot volgend jaar.”

“Ik vond het een erg leuke training en ook erg leerzaam. De training is lang genoeg en 1x in de twee weken is genoeg. Om 10.00 uur is een fijne tijd. Heel erg bedankt en hopelijk volgend jaar weer. En ik heb geen tips.”

“Ik vond het erg leuk en heb echt wel veel geleerd. De trainingen waren zwaar genoeg. 1x in de twee weken vind ik genoeg en de tijd is ook goed. Dan kan ik toch nog 1x in de twee weken uitslapen. Ik vond het alleen wel allemaal een beetje hetzelfde als het jaar ervoor en dat vond ik jammer. Bedankt voor alles en ik heb geen tips meer.”

“Ik vond het heel leuk en leerzaam! Ik heb veel nieuwe dingen bijgeleerd die we in onze eigen training nooit deden! Dank je voor de trainingen!”

“ik vond de trainingen heel erg leuk en leerzaam. De ladders waren in het begin wel moeilijk, maar daarna werden ze steeds makkelijker. Het was heel leuk! Bedankt!”

“Ik vond het een goede training en alles was gewoon leuk. Alleen de ladders waren soms een beetje vervelend. Maar ik heb zeker dingen bijgeleerd.”

“Ik vond het leuk en leerzaam om te doen. Ik heb veel nieuwe en leuke dingen geleerd. Bedankt voor de trainingen.”

“Ik vond de trainingen superleuk! Veel nieuwe dingen geleerd die we in de normale training kunnen toepassen. De trainingen waren ook zwaar genoeg. Het zou wel leuk zijn elke week training op zondag! Geen tips meer. Hartstikke bedankt en hopelijk tot volgend seizoen!”

 
 
Artikel over de Kempentraining in: clubblad “De Kreukel” van volleybalvereniging Nuvoc – december 2009.
 
KEMPENTRAINING
 
Nuvoc doet voor het 3e jaar mee aan de Kempen training. Deze 15 trainingen worden voor het eerst allemaal in de Nuvochal gehouden, iets waar we best wel trots op zijn. De C-jeugd traint van 10.00-11.30uur en de B-jeugd van 11.30-13.00 uur. De trainingen zijn om de 14 dagen van eind september 2009 t/m midden april 2010 en beide groepen zitten met 24 fanatiekelingen helemaal vol.

De Kempen training heeft dit jaar 7 deelnemende verenigingen. Dit zijn Bladel, Bravo’99, Pegasus, Vessem, Riethoven, Verrekijker en Nuvoc. BVC en Odi doen dit jaar niet mee.

De jeugdcommissie overlegt met trainers en selecteert spelers die geschikt en gemotiveerd zijn voor deze extra trainingen. Ook wordt er bij ouders geïnformeerd, want er is een verplichting om bijna alle trainingen aanwezig te zijn, omdat deze extra trainingen kosten met zich meebrengen. Afgelopen jaar hebben we met 8 spelers meegedaan en dit jaar doen we met 15 spelers mee, wat het maximum is, anders hadden we nog wat C-tjes gevraagd. Bij de C-jeugd doet Ricardo v/d Aa mee, bij de B-jeugd doen : Celine en Denise Stoop ( M2 ), Dylan v/d Aa, Kevin Brands, Bart Dassen (J1), Amy Aernoudse, Vera Gerrits, Loes v.Hulst, Irma v/der Kall, Tessa Talsma, Jeske Boonen, Angeline Creemers, Iris Fisser, en Chantal Strijbosch (M4) mee.
 
Trainer dit jaar is Nick de Wild en elke training moet een vereniging assistent trainers leveren. Nuvoc levert er 17 over 30 trainingen verdeeld . Het is mogelijk om je daar voor in te schrijven en extra ervaring en ideeën op te doen, het enige wat je moet doen is je naam invullen op het formulier in de sporthal aan de muur en op de ingevulde datum aanwezig te zijn. Nick legt de assistenten uit wat te doen.
 
Kevin en Dylan geven aan dat ze bij de trainingen bij Nick snel dingen leren. Nu ligt het accent meer op bezig zijn, een lossere benadering en een waardering op het einde door een spelvorm als er goed gewerkt wordt. Hierdoor krijgt de trainer ook meer gedaan van deze 2 groepen.
 
Vanaf de 3e training is Nick de complete hal gaan gebruiken en heeft 3 velden opgezet. Het 1e veld gebruikt hij voor zijn laddertjes en zijn pionnen. Met een lekkere opzwepende beat gaat de warming-up van start en zijn de spelers na zo´n 10 minuten al flink aan het hijgen. Het ziet er ook allemaal erg intensief uit. Het is prachtig om te zien hoe Celine Stoop als een terriër de oefeningen tussen de laddertjes uitvoert en Bart met zijn maatje 43 er maar net tussen past.
 
Nick de Wild is de trainer en we stellen hem wat vragen.
 
Wie is Nick de Wild?
Thuis heb ik een gezin met 2 kinderen die ook volleyballen. Ellen, mijn vrouw heb ik ook leren kennen via het volleybal. Ik ben 47 en volleybal al sinds mijn 12e. Sinds 1998 geef ik training. Ik heb o.a. bij Philips Research en de Kamer van Koophandel gewerkt. Sinds 2000 ben ik professioneel volleybaltrainer en sportadviseur. Naast volleybal luister ik graag naar muziek, speel ik gitaar, ga ik graag naar concerten en ben ik gek op bijna alle sporten.
 
Wat is je beroep?
Sinds 2000 dus: Volleybaltrainer en Sportadviseur.
Sportadvies: ik heb veel projecten uitgevoerd voor de Nevobo, Nebas*Nsg, Atletiekunie, NKS en Sportservice Noord-Brabant. Altijd voor verenigingen in diverse takken van sport, zoals voetbal, taekwon-do, tafeltennis, tennis, triatlon, atletiek, handboogschieten en vanzelfsprekend volleybal. Alle activiteiten gericht op praktische toepassing van jeugdbeleid, onderzoek en technische (jeugd)beleidsplannen. Voor de Atletiekunie lag de nadruk op ontwikkeling en marketing van kindvriendelijk atletiekmateriaal (Fun in Athletics) en veilige looproutes.
Volleybaltraining: verzorgen van de training en coaching bij diverse volleybalverenigingen. Verder leid ik mini-, jeugd- en seniorentrainers op. Ook verzorg ik clinics, demonstraties, instuiven bij clubs en kennismakingslessen op scholen. In 2005 was ik nog een jaartje Bondscoach van het Nederlands Heren Zitvolleybalteam. Ik ben drie seizoenen actief geweest als Rayon/Regiotrainer voor de Nevobo: twee jaar Jongens-C en een seizoen Meisjes-B. Ik ben gediplomeerd A en B Volleybaltrainer (=VT4) en lid van de Nederlandse Vereniging van Volleybal Oefenmeesters.
 
Wie heeft je gevraagd voor de Kempentrainingen?
Het bestuur van de Stichting Kempenvolleybal. Deze stichting bestaat uit afgevaardigden van 9 volleybalverenigingen uit de Kempen. De stichting coördineert en evalueert alle Minitoernooien, organiseert de Kempen training en allerlei andere belangrijke zaken die van gemeenschappelijk belang zijn voor de clubs.

Is er een trainingsopbouw om de technieken allen te behandelen en waar wordt vooral op getraind?
We trainen dit seizoen 15 keer. Dus dan moet je wel een keuze maken uit de vele thema’s die je wilt trainen. Voor heel het seizoen heb ik wel een trainingsopbouw klaarliggen. Bewegingsscholing komt altijd terug: de basis van het volleybal. Als je goed kunt bewegen, dan ben je ook eerder in de goede speelhouding bij de bal: 80 tot 90% van de ballen komt namelijk niet rechtstreeks naar je toe: goed en efficiënt bewegen dus om op tijd bij de bal te zijn. Verder trainen we natuurlijk ook technisch de basisvaardigheden van het spel: bovenhands serveren, bovenhands spelen, onderarms spelen, set ups, aanval, blok, veldverdediging (rollen, duiken etc.). Per techniek kennen we een fasering: uitgangshouding, verplaatsen, speelhouding, de actie zelf en afronding van de actie. Binnen deze hoofdthema’s en fasering zijn echt honderden accenten te trainen en daar maak ik dus de keuzes: eerst de belangrijkste accenten die het meeste opleveren. Meestal train ik per training 3 accenten, meer tijd is er niet om dit er goed in te krijgen. We leren dus nieuwe technische volleybalvaardigheden aan en herhalen / verbeteren die in het tweede deel van de training. Veel beweging in combinatie met veel balcontacten. Dus veel met iedere speler 1 bal, tweetallen 2 ballen etc. Hoeken maken met drietallen etc. Er blijft constant actie in.
 
Wat is de doelstelling om te bereiken na 15 trainingen?
Dat we zichtbare verbetering zien bij de individuele spelers als het gaat om bewegen in combinatie met de accenten die technisch getraind zijn. Als je goed de bewegingen en accenten aanleert slijpt dit zodanig in dat je verbetering ziet. Bij de ene speler meer/beter dan bij de andere.
Dit doe ik als trainer niet helemaal alleen. Omdat de groepen vrij groot zijn, 2 groepen van zo’n 24 spelers, krijg ik bij elke groep assistentie van een trainer van een van de clubs. Dat rouleert telkens. Deze assistenten zijn belangrijk, want dan kan de training vlotter verlopen. Denk hierbij aan het aangooien/aanspelen van ballen, materialen klaarzetten/weghalen, maar ook het geven van aanwijzingen.
 
De warming-up is met muziek en heel intensief, wat voor hulpmaterialen gebruik je hiervoor en wat is de achterliggende gedachte achter deze warming-up?
Bij de warming-up staat de bewegingsscholing centraal. Dus: soepel vooruit lopen, zijwaarts, kruispassen, achterwaarts, huppelen, sprongetjes, voetenwerk en combinaties hiervan. Inclusief het gebruik van de armen. Ook met bal. Hierbij maak ik regelmatig  gebruik van een parcours van agility ladders, pionnen, hoepels. Het lijkt allemaal heel intensief, maar dat valt wel mee! Ik put de spelers zeker niet uit. Dat mag niet bij de warming up, anders heb je daar als speler de verdere training teveel last van. Daarna rustige(r) oefeningen om de gewrichten los te draaien, oefeningen om buik- en rugspieren te versterken en een stukje stretching om leniger te worden. Vervolgens de benen weer los gooien en korte sprintjes trekken.
 
Je voorbereiding begint al ruim ½ uur voor de training, wat moet er dan zoal gebeuren?
Netten opbouwen, materialen klaarzetten, ballenkarren met ballen neer zetten, parcours warming up en muziek klaar zetten.
 
Je hebt al heel veel met jeugd gewerkt, is en blijft voorbereiding de belangrijkste factor voor een goede training?
Zeker, een goede voorbereiding is het halve werk! Inmiddels heb ik in al die jaren zoveel training gegeven dat ik ook de Kempen training van tevoren niet meer uitschrijf. Ik weet precies welke accenten ik ga trainen en doe alle daarbij behorende oefeningen uit mijn hoofd.
 
Hoe zijn de niveau verschillen in de B en C groep en tussen de B en C groep?
Allereerst heb je per niveau te maken met jongens en meisjes. Daar zit qua kracht verschil tussen. De meisjes zijn motorisch vaak wat beter ontwikkeld dan de jongens: ze bewegen doorgaans makkelijker. De B-tjes zijn technisch over het algemeen verder dan de C-groep. Zowel binnen de C als binnen de B-groep zie je technisch verschillen. Het is geen probleem om dat te trainen. Kwestie van goed organiseren en je doelstellingen en dus je oefenstof aanpassen aan de spelers.
 
Als er goed is getraind, wordt de groep beloond met een partijvorm op het einde. Hoe kijk je tegen de inzet en de groei van de groepen aan?
Er wordt serieus, gedisciplineerd en hard getraind. Iedereen doet zijn uiterste best. Zo niet, dan zeg ik daar zeker iets van (gelukkig hoef ik dat bij deze spelers nauwelijks te doen!). Op zondag extra trainen: daar kies je voor en dus zijn alle spelers ook zeer gemotiveerd. Als ik tevreden ben over de inzet, dan beloon ik dat met een partijvorm. Spelen in wedstrijdverband doen volleyballers natuurlijk erg graag!
 
Kempen training is voor de individuele speler soms beter dan bijv. Rayon training, omdat er heel veel op techniek wordt getraind en minder op specialisatie. Hoe kijk jij hier tegen aan?
Een speler van 12 ga ik niet specialiseren. Het is dan vaak nog helemaal niet duidelijk op welke positie(s) de speler het beste tot zijn recht komt. Nog afgezien van het feit dat veel spelers letterlijk nog veel kunnen groeien. Dat betekent dus veel trainen op bewegen en techniek. Die specialisatie komt pas op een latere leeftijd, dan heb je er een veel beter zicht op. Overigens werkte ik als Rayon/Regiotrainer ook vaak op die manier. Een spelverdeler trainde ik daar bijvoorbeeld ook op aanvallen.
 
Wat wil je alle spelers meegeven als tip voor hun verdere ontwikkeling?

Sta open voor tips van je trainer. Van iedere trainer leer je weer iets. Train goed en hard, dan haal je het uiterste uit jezelf en word je vanzelf een betere volleyballer. En houd vooral veel plezier in het spelletje!  

Nick bedankt voor je uitleg en het is goed te weten dat Nuvoc ook hier investeert in haar jeugd.

 Afdrukken   
© 2007-14 Nick de Wild  : Website door B-Smart Web Solutions : Gebruiksovereenkomst : Inloggen